A L’H, l’Orgull LGTBI+, més visible que mai

Un ajuntament compromès amb les polítiques LGTBI+

L’Hospitalet ha destacat històricament per ser una ciutat compromesa amb la diversitat, la tolerància i el respecte. L’Ajuntament va ser precursor en la declaració de municipi actiu contra l’homofòbia i la transfòbia el juny de 2013, així com en la promoció de polítiques LGTBI+, i ha mantingut aquest compromís al llarg dels anys, celebrant esdeveniments com la Pride L’H, establint l’Oficina Municipal LGTBI+ i desenvolupant plans locals.

Des de març de 2017, L’Hospitalet compta amb el servei de l’Oficina Municipal LGTBI+, que el setembre de 2021 va ubicar-se al carrer de l’Emigrant, 27, i que, a partir d’ara, ocuparà l’espai municipal del carrer de Sanfeliu, 96.

El 2018, es va promoure, redactar i aprovar el primer Pla local de la diversitat sexual, afectiva i de gènere (2018-2022), prorrogat posteriorment un any més, fins al desembre de 2023.

El 2022, l’Ajuntament, juntament amb les entitats de la ciutat, va impulsar un ampli programa festiu i reivindicatiu amb motiu del Dia Internacional de l’Orgull LGTBI+, que va culminar, el 28 de juny, amb la celebració de la primera Pride L’H, al parc de la Marquesa.

El juny del mateix any, el 2022, va signar-se amb el Departament d’Igualtat i Feminismes de la Generalitat un conveni d’adhesió de la ciutat a la Xarxa Pública de Serveis d’Atenció Integral LGBTI+ de Catalunya (SAI), i es va incorporar, així, el servei municipal a la xarxa de 111 punts a tot el territori.

Oficina Municipal LGTBI+

Adreça:    

  • Carrer de Sanfeliu, 96.

Horaris:    

  • Dimarts, dimecres i dijous matí de 9,30 a 13,30h
  • Dimarts i dijous de 16 a 19h.

Contacte:

  • sol·licitar cita, escrivint al correu, lhlgtbi@l-h.cat
  • whatsapp (667 99 52 08)

Serveis i Àmbits d’actuació

Atenció, informació i orientació

  • Atenció de  consultes  de  la  ciutadania  envers  la  diversitat sexual, afectiva i de gènere, en els àmbits individual, familiar i grupal.
  • Informació, orientació,  acompanyament  i  suport  psicosocial especialitzat.
  • Assessorament en tràmits administratius (com per exemple, el canvi de nom a la targeta sanitària).
  • Detecció i orientació de situacions lgtbi-fòbiques i, si escau, derivació a altres recursos.

Suport a professionals municipals

  • Assessorament a serveis municipals.
  • Promoció de formacions sobre diversitat sexual, afectiva i de gènere per personal municipal, adaptades al seu sector i àmbit de treball.
  • Atenció al casos derivats per altres recursos municipals.
  • Impuls i coordinació pel desenvolupament de polítiques locals LGTBI+ i plans locals vinculats.

Activitat comunitària

  • Commemoració de dies assenyalats.
  • Suport a entitats del territori: assessorament, tallers, cocreacions…
  • Campanyes de sensibilització i visibilitat.
  • Accions coeducatives: tallers i programacions en l’àmbit i entorn

 

Adhesió a la Xarxa SAI (Servei d’Atenció Integral)

 

La Xarxa SAI LGTBI+ és un servei de proximitat que assessora i atén les persones que pateixen o estan en risc de patir discriminació o violència per orientació sexual, identitat o expressió de gènere.

És per això que l’Oficina Municipal LGTBI de L’Hospitalet ha passat a formar part d’aquesta xarxa SAI (Xarxa Pública de Serveis d’Atenció Integral) després d’haver signat un conveni amb la Conselleria d’Igualtat i Feminismes. Aquesta adhesió a la xarxa SAI té com a objectiu prevenir les violències LGTBI+ i d’aquesta forma incrementar els recursos per desplegar polítiques públiques que garanteixin els drets de les persones del col·lectiu i erradicar possibles actituds homòfobes, bifòbiques i trànsfobes.

Aquest conveni representa que la nostra oficina municipal s’integrarà a la Xarxa Pública de Serveis d’Atenció Integral LGTBI+. D’aquesta manera, aquesta oficina se sumaria als 111 punts SAI que hi ha repartits per tot el país.

També cal destacar que formar part de la Xarxa SAI suposa poder unificar protocols, criteris i tenir accés a serveis de la xarxa necessaris per a l’atenció. Així mateix, suposarà un augment dels recursos econòmics per a l’Oficina Municipal LGTBI que permetrà oferir un servei òptim.

 

 

  • Sensibilització i informació a persones i entitats, per tal de mostrar la diversitat d’orientació sexual i d’identitat de gènere i prevenir l’LGTBI-fòbia.
  • Oficines d’atenció directa que donen resposta a les diverses situacions de discriminació, informació, suport, etc.
  • Promoció de la formació del personal de l’Administració pública i el disseny i la implementació de les accions del Pla local LGTBI+.
  • Atenció psicològica especialitzada en cas de patir una discriminació per motius LGTBI+.
  • Tràmits per al canvi de nom en la targeta sanitària (en casos de persones trans…).
II Pla local per la diversitat sexual, afectiva i de gènere

MANIFEST DIA CONTRA LGTBIFOBIA 25

 

Alcem la veu contra l’LGTBI+fòbia!

Com cada 17 de maig, a l’Hospitalet ens sumem a la commemoració del Dia Internacional contra l’LGTBI+fòbia, una data que va marcar un abans i un després l’any 1990, quan l’Organització Mundial de la Salut va eliminar l’homosexualitat de la llista de malalties mentals.

Malgrat aquest pas endavant, actualment les discriminacions contra el col·lectiu LGTBI+ continuen sent una realitat alarmant que ens demostra que la lluita no s’ha acabat i que la reivindicació és més necessària que mai perquè les persones LGTBI+ patim violències, sovint invisibilitzades o minimitzades, que es manifesten en agressions físiques, insults, assetjament, discriminació laboral, discursos d’odi i vulneració de drets bàsics com l’accés a la salut, a l’educació i a una vida lliure de por.

L’any 2024, segons l’Observatori contra l’LGTBI-fòbia, es van registrar a Catalunya 318 incidències per LGTBI-fòbia, la xifra més alta des que se’n tenen dades. Aquestes xifres no són només números: són vides. Són persones que pateixen violència pel simple fet de ser qui són.

És inadmissible que, encara avui, hi hagi persones que hagin d’amagar-se, patir, callar o fugir per protegir-se. És inadmissible que ser una persona LGTBI+ sigui motiu de persecució, i no podem permetre que la por continuï sent la nostra ombra. És inadmissible la repressió i els mitins de l’extrema dreta que pretén esborrar del discurs públic qualsevol expressió de diversitat afectiva, sexual i de gènere.

Així mateix, cal donar una especial visibilització a les persones trans, especialment les dones trans, ja que continuï sent les més vulnerabilitzades. La seva existència és constantment qüestionada, tractada com a patologia i atacada.

Encara que el 2018 la disfòria de gènere va ser retirada com a trastorn mental, la classificació mèdica actual continua parlant d’“incongruència de gènere”, perpetuant l’estigma. Denunciem aquesta mirada patològica i exigim el reconeixement ple de les identitats trans i no-binàries, sense condicions ni etiquetes mèdiques.

Des de l’Hospitalet reivindiquem aquest 17 de maig com un homenatge a totes les persones que ens han precedit en la lluita pels drets LGTBI+, a les que han estat silenciades, empresonades, expulsades de les seves famílies o assassinades per estimar o viure com volien. És gràcies a les lluites que ens han precedit que avui podem continuar construint una ciutat més justa i inclusiva.

A l’Hospitalet no hi ha lloc per a l’odi! Som una ciutat acollidora, que valora la diversitat i que es construeix des del respecte, la igualtat i la convivència. Volem barris on tothom pugui viure amb llibertat. Volem una ciutat combativa contra l’LGTBI+fòbia a les escoles, a l’esport, als llocs de treball, als nostres carrers i a les nostres places, i a les institucions.

Reivindiquem, ara i sempre, la implicació de les forces polítiques per protegir els drets del col·lectiu LGTBI+, que garanteixin la llibertat d’expressió i que combatin de manera activa qualsevol forma de discriminació.

Demanem a les entitats socials, col·lectius i societat en general lluitar plegades per erradicar qualsevol manifestació violenta, física o verbal que es produeixi per raó de l’orientació, identitat o expressió de gènere de qualsevol persona.

 

A l’Hospitalet, avui, com cada dia, fem una crida:

  • A denunciar qualsevol acte de discriminació, agressió o odi cap a les persones LGTBI+.
  • A fer front als discursos d’odi que promou l’extrema dreta.
  • A defensar una educació afectivosexual inclusiva que trenqui amb els estereotips de gènere i fomenti el respecte a la diversitat des de la infància.
  • A acompanyar i protegir les persones LGTBI+ que viuen situacions de vulnerabilitat, especialment les joves, les persones migrades, les persones trans, i les persones que pateixen pobresa o exclusió.
  • A continuar reclamant polítiques públiques valentes, transversals i amb recursos per garantir els drets del col·lectiu LGTBI+.
  • A visibilitzar i transformar la societat, per acabar amb l’LGTBI+fòbia.

 

DES DE L’HOSPITALET, ALCEM LA VEU BEN FORT CONTRA LES AGRESSIONS LGTBI+FÒBIQUES!

Drets de les persones LGTBI+

Pride L’H - Manifest de les entitats 2026

ORGULL, DRETS I COMPROMÍS: VIVIM AMB ORGULL I SENSE POR!

El 28 de juny és una data clau en la lluita pels drets i les llibertats de les persones LGBTI+: una jornada que simbolitza la reivindicació col·lectiva, la defensa de la dignitat i el compromís continuat per construir una societat més justa i igualitària, i des de l’Hospitalet ens sumem a la commemoració d’aquest dia, tot rememorant els disturbis de 1969 a Stonewall, a Nova York, considerats un punt d’inflexió.

Aquest dia és un espai de reconeixement i també de responsabilitat. Reconeixement a totes aquelles persones que han resistit la discriminació, la invisibilització i la violència.

I responsabilitat per continuar treballant perquè cap persona hagi de patir mai cap forma d’odi o tracte injust per raó de la seva orientació afectiva i sexual, identitat o expressió de gènere. Responsabilitat per fer front a qui ens vol callades i per combatre els discursos d’odi i l’extrema dreta, que qüestionen drets i llibertats fonamentals i volen fer-nos retrocedir.

Alhora, el 28 de juny és també una jornada de celebració i d’orgull compartit. Una oportunitat per posar en valor la diversitat que ens defineix com a societat i que és una de les grans fortaleses de la nostra ciutat, i per reivindicar-la com a riquesa.

Des de l’Hospitalet, reafirmem el nostre compromís amb una ciutat oberta, acollidora, plural i respectuosa, on totes les persones puguin viure amb llibertat i seguretat. Defensem el dret de tothom a construir el seu projecte de vida sense por i sense pressions. Rebutgem qualsevol forma de LGBTI-fòbia!

Al mateix temps, volem reconèixer la diversitat que existeix dins del mateix col·lectiu LGBTI+. Una pluralitat de realitats que requereix respostes específiques i compromisos ferms. Cal posar una atenció especial a les persones trans, a les persones intersexuals, a moltes dones lesbianes encara invisibilitzades, a les persones grans i les infàncies LGBTI+, les persones migrades i racialitzades, i totes aquelles que es troben en situacions de major vulnerabilitat o aïllament.

També és imprescindible preservar la memòria de les generacions que ens han precedit, moltes de les quals van viure en contextos de repressió i silenci, com aquelles lluitadores que van recórrer les rambles de Barcelona cridant sense por que nosaltres som.

Paral·lelament, cal reconèixer que encara queda camí per recórrer. Les administracions públiques han de continuar avançant, reforçant recursos i millorant les polítiques públiques per donar resposta real a les necessitats del col·lectiu LGBTI+, perquè amb voluntat no n’hi ha prou.

En aquest sentit, reivindiquem que la igualtat real no s’assoleix només amb declaracions, sinó amb accions concretes i sostingudes en el temps, i és imprescindible assumir aquest compromís ferm per garantir els drets i les llibertats de totes les persones.

Avançar en drets LGBTI+ és avançar en democràcia.

Per tot això, des de l’Hospitalet reafirmem el nostre compromís amb la defensa dels drets, la diversitat i la dignitat de totes les persones. Davant els discursos que volen dividir, respondrem amb més cohesió; davant els intents de retrocés, més drets; i davant l’odi, més orgull.

Perquè ser qui som no és un privilegi ni un caprici, és un dret. Perquè una ciutat que abraça la seva diversitat és una ciutat més justa, més viva i més forta.

Avui i cada dia, reivindiquem la memòria, exercim els drets i renovem el nostre compromís col·lectiu per un futur en igualtat.

ORGULL, DRETS I COMPROMÍS: VIVIM AMB ORGULL I SENSE POR!

 

Informació i contacte de les entitats LGTBI+ de la ciutat
Nom: L’Horgull – Associació en defensa dels drets LGTBI
Email: lhorgullgtbi@gmail.com
Telèfon: 644625668
 

Nom: Associació per la Llibertat Sexual (ALISE)

Email: info@alise.cat

Telèfon: 934024025
 
Nom: Associació feminista Bruixes
Email: info@bruixes.cat
Telèfon: 934024025
 
Nom: Associació Cultural Bigayles – Associació pels drets civils del col·lectiu LGTBIQ+
E-mail: acbigayles1@gmail.com
Telèfon: 692400202
El deure d'intervenció en casos de discriminació de persones LGBTI+